StockFood_11087969

Τα ζυμαρικά στη σύγχρονη διατροφή

Πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι η επιστήμη να ερμηνεύσει, έστω και εν μέρει, τα οφέλη υγείας που προέκυπταν από τις διατροφικές συνήθειες των κατοίκων της Κρήτης, αλλά και άλλων περιοχών της Μεσογείου και που αργότερα μετουσιώθηκαν σε αυτό που ονομάζουμε Μεσογειακή Διατροφή.

Σήμερα λοιπόν γνωρίζουμε για ποιους λόγους δεν πρέπει να τρώμε καθημερινά κόκκινο κρέας, πόσο ωφέλιμος είναι ο συνδυασμός της φακής με το ρύζι και τι σημαίνει ελαιόλαδο για την υγεία μας, κάτι που οι γιαγιάδες στην Κρήτη συνήθιζαν, όχι γιατί προσδοκούσαν σε μια καλύτερη διατροφή, αλλά επειδή το κρέας ήταν ακριβό, βάζοντας μια χούφτα ρύζι στις φακές που περίσσεψαν από το μεσημέρι, έφτιαχναν ένα χορταστικό δείπνο και βέβαια η άμεση πρόσβαση τους ήταν στο λάδι της ελιάς και όχι στο σογιέλαιο…

Γνωρίζουμε επίσης πώς στη βάση της πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής και άρα στην καθημερινή μας σκέψη για μια ισορροπημένη διατροφή, βρίσκονται τα δημητριακά και προϊόντα αυτών, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά.

Τα ζυμαρικά δε, αποτελούν και αγαπημένο έδεσμα της πλειονότητας των ανθρώπων, αφού συνιστούν μια γρήγορη και γευστικότατη πρόταση γεύματος, ιδιαίτερα όταν συνδυαστούν με την σάλτσα που προτιμάμε και με τυρί.

Πέρα όμως από τη τέρψη, τα ζυμαρικά εξυπηρετούν στο μέγιστο βαθμό και τη θρέψη. Τα ζυμαρικά αποτελούνται από υδατάνθρακες που αποδεσμεύουν με σταδιακό τρόπο ενέργεια στον οργανισμό, κάτι πολύτιμο για όλους μας και ιδιαιτέρως για τα παιδιά που ως γνωστό βρίσκονται σε αυξημένους ρυθμούς ανάπτυξης.

Όλα τα επιστημονικά δεδομένα άλλωστε, συνηγορούν πως το μεγαλύτερο ποσοστό ενέργειας που προσλαμβάνουμε από την τροφή, πρέπει να προέρχεται από υδατάνθρακες (50% – 55%) και μάλιστα κυρίως από αυτούς, που έχουν το πλεονέκτημα να αποδεσμεύονται με ήπιο και σταδιακό τρόπο (όπως οι υδατάνθρακες των ζυμαρικών).

Την ίδια στιγμή τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως μας δίνουν και το επιπλέον πλεονέκτημα της προμήθειας του οργανισμού με πολύτιμες φυτικές ίνες, συμβάλλοντας έτσι στην εύρυθμη λειτουργία του πεπτικού συστήματος, μικρών και μεγάλων.

Υψηλή διατροφική αξία για τα παιδιά

Για τα παιδιά, τα ζυμαρικά αποτελούν μια ενδεικνυόμενη πρόταση υψηλής διατροφικής αξίας και για δυο ακόμη λόγους: αφενός εμπεριέχουν σημαντικές βιταμίνες του συμπλέγματος Β (όπως η Β1 και το φυλλικό οξύ) που τόσο πολύ έχει ανάγκη το παιδικό «δραστήριο» σώμα και αφετέρου όταν συνδυάζονται με μια σάλτσα ντομάτας ή βασιλικού και τυρί της αρεσκείας τους,  μπορούν να τα εξοικειώσουν με την ιδέα πως πλήρες γεύμα δεν είναι μόνο κάτι που εμπεριέχει κρέας, θέτοντας τις βάσεις για την σωστή εφαρμογή του μοντέλου της Μεσογειακής Διατροφής. Παράλληλα οι σάλτσες λαχανικών και το τυρί που πασπαλίζουν πάνω από τα αγαπημένα τους ζυμαρικά, προμηθεύουν τον παιδικό οργανισμό και με πολύτιμα αντιοξειδωτικά, ασβέστιο και ιχνοστοιχεία.

Αν σας ενδιαφέρει να εντάξετε το παιδί σας σε μια ισορροπημένη διατροφή που εύκολα θα ακολουθεί και ως ενήλικας, τότε πρέπει να γνωρίζετε πως δεν υπάρχουν απαγορευμένα και μη τρόφιμα. Υπάρχουν όμως  σίγουρα τρόφιμα, των οποίων η συχνότητα και η ποσότητα κατανάλωσης, πρέπει να προσαρμόζεται κατά το δοκούν, όπως για παράδειγμα τα γλυκίσματα. Από την άλλη πλευρά, τα ζυμαρικά ως προϊόντα δημητριακών, αποτελούσαν και θα αποτελούν ένα τρόφιμο – βάση για τη διατροφή μικρών και μεγάλων.

Κωνσταντίνος Ξένος
Κλινικός Διαιτολόγος M.Sc. in Nutritional Medicine – University of Surrey
Διευθυντής τμήματος Γονιδιακής Διατροφής & Έρευνας Θρέψης «Ευρωκλινική Αθηνών»